Rejestracja do VAT (czynny) + VAT-UE

Ważne! Rejestracja do VAT jest możliwa tylko wtedy, gdy JDG posiada firmowe konto bankowe, które zostało zgłoszone w CEIDG.

Jeśli wcześniej nie zgłaszałeś konta firmowego w CEIDG — poproś menedżera o odpowiedni poradnik.


1
Wniosek o rejestrację do VAT składa się w systemie modułowym CEIDG na stronie https://www.biznes.gov.pl.

Aby zalogować się do swojego konta, należy wybrać opcję Konto Przedsiębiorcy.

Następnie wybierz opcję Zaloguj się do Konta Przedsiębiorcy.

Potem wybierz Profil Zaufany.

Aby zalogować się przez Profil Zaufany, wpisz swój login i hasło, a następnie potwierdź logowanie kodem SMS lub za pomocą aplikacji bankowej (e-dowód).

Przy logowaniu za pomocą loginu i hasła wymagane jest potwierdzenie kodem SMS.

Przy logowaniu przez bank należy wprowadzić e-Tożsamość i potwierdzić w aplikacji bankowej.

Obowiązkowo zaznacz marker przy potwierdzeniu.

Informacje o Profilu Zaufanym można po prostu zamknąć.


2

Teraz zaznacz marker obok danych Twojej firmy JDG i kliknij Dalej.


3

Aktualizacja wpisu (aktualizacja danych)

Teraz potwierdzamy dane.



4
Po zapoznaniu się z informacjami o formacie składania wniosku, klikamy Dalej.

5
Teraz zaznaczamy marker w polu Chcę edytować wpis, wysłać dokumenty do ZUS lub urzędu skarbowego, a w kalendarzu wybieramy datę złożenia wniosku (dzisiaj) i klikamy Dalej.

6

Na stronie Aktualizacja danych wpisu w CEIDG pojawi się, jeśli jeszcze nie wprowadzałeś zmian w PKD w 2025 roku.

Zmiany w klasyfikacji PKD zostały wprowadzone od 1 stycznia 2025 roku, a wszyscy przedsiębiorcy są zobowiązani do aktualizacji danych w CEIDG do 31 grudnia 2026 roku.

Następnie system automatycznie zaproponuje nowy kod PKD, który może pasować do Twojej działalności.

Nie ma możliwości pominięcia tej sekcji, dane muszą zostać zaktualizowane, gdy wprowadzasz zmiany.

Na stronie Edycja wpisu w CEIDG należy przewinąć stronę w dół do sekcji Załączniki i zaznaczyć marker tylko w polu Podatek VAT: VAT-R, a następnie kliknąć Dalej.


7

Теперь подтверждаем Status cudzoziemca (статус иностранца). Если Вы не получали гражданство Республики Польши на момент подачи, то указываем Tak и переходим к следующей страницы, выбрав Dalej.


У предпринимателей с гражданством Республики Польша данный раздел даже не отобразиться.


8

Adres zamieszkania musi być aktualny oraz dokumentalnie potwierdzony.

W razie potrzeby można go zmienić, wybierając Dodaj nowy adres.

Upewnij się, że marker jest zaznaczony przy właściwym adresie, a następnie przejdź do następnej strony, klikając Dalej.


9

Na stronie Kody PKD - zakres zmian przechodzimy do następnej strony, klikając Dalej.

Sekcja ta nie pojawi się, jeśli PKD zostało wcześniej zaktualizowane.

Na stronie Kody PKD - dodanie w sekcji Propozycja zmiany kodów PKD 2007 na PKD 2025 zostanie zaproponowana lista kodów, które mogą pasować do Twojej działalności zgodnie z nowym klasyfikatorem.

WAŻNE! Zapoznaj się dokładnie ze wszystkimi zaproponowanymi opcjami i wybierz tę, która najlepiej odpowiada Twojej działalności.

Aby dodać nowy kod, należy kliknąć Wybierz kod PKD.

W sekcji Przeważający kod PKD wybieramy główny kod działalności, a następnie przechodzimy do następnej strony, klikając Dalej.

W sekcji Kody PKD - podsumowanie zostaną wyświetlone wszystkie kody działalności.

Przechodzimy do następnej strony, klikając Dalej.


10

Adres do e-Doręczeń muszą zarejestrować wszyscy przedsiębiorcy (którzy zarejestrowali swoją działalność do 31.12.24) do 1 października 2026 roku.

Jeśli chcesz dodać Adres do e-Doręczeń, postępuj zgodnie z instrukcją zawartą w poradniku.

Jeśli chcesz pominąć ten punkt, zaznacz Nie wnioskuję o adres do e-Doręczeń i przejdź do następnej strony, klikając Dalej.


11

Na stronie Ubezpieczenia społeczne zaznaczamy marker w punkcie ZUS i przechodzimy do następnej strony, klikając Dalej.


12

Urząd skarbowy (urząd skarbowy) przypisany do JDG zależy od adresu zamieszkania.

Jeśli zmieniłeś adres prowadzenia działalności lub zamieszkania, podaj aktualny Urząd skarbowy.

Następnie przechodzimy do następnej strony, klikając Dalej.


13

Teraz podajemy Zgłoszenie o rejestrację VAT.

Następnie przechodzimy do następnej strony, klikając Dalej.


14

Teraz rezygnujemy z zwolnienia z VAT. W tym celu zaznaczamy marker w sekcji Nie.

Przechodzimy do następnej strony, klikając Dalej.


15

Wprowadzamy imiona ojca i matki (zgodnie z paszportem).

Ważne, aby te dane były zgodne z tymi, które podałeś podczas rejestracji JDG.

Przechodzimy do następnej strony, klikając Dalej.


16

W sekcji Tytuły obowiązku podatkowego klikamy Wybierz tytuł podatkowy.

W rozwijanym menu wybieramy odpowiedni tytuł podatkowy:


29. podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą nie ma prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy – Zaznacz, jeśli z uwagi na przewidywaną wartość obrotu (ponad limit zwolnienia) nie możesz korzystać ze zwolnienia. – Wybierz, jeśli przewidujesz osiągnięcie progu przychodu 200 000 zł.


32. podatnik będzie dokonywał (dokonuje) sprzedaży wyłącznie zwolnionej od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1, z wył. pkt 3, i art. 82 ustawyZaznacz, jeśli w ramach działalności będziesz świadczyć usługi zwolnione z VAT, takie jak np. nauka języków obcych.


34. podatnik rezygnuje (zrezygnował) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawyZaznacz, jeśli rezygnujesz ze zwolnienia z VAT (czyli chcesz dobrowolnie stać się płatnikiem VAT przed osiągnięciem limitu 200 000 zł).


37. podatnik traci (utracił) zwolnienie, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawyZaznacz, jeśli sprzedaż w bieżącym roku przekroczy wartość 200 tys. zł (dla podatników, którzy rozpoczynają działalność w trakcie roku, wartość ta jest obliczana proporcjonalnie do okresu działalności firmy).


39. podatnik wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawyZaznacz, jeśli z uwagi na sprzedawany asortyment albo rodzaj prowadzonej działalności, niezależnie od wartości realizowanej sprzedaży, nie możesz korzystać ze zwolnienia (np. świadczysz usługi doradcze, prawnicze lub sprzedajesz złom metali szlachetnych).


Aby zapisać swój wybór, koniecznie kliknij przycisk ZAPISZ na dole strony.

Datę rozpoczęcia tytułu obowiązku podatkowego należy skonsultować ze swoim menedżerem i wpisać ją w tym oknie.

W polu "Zwolnienie usług finansowych..." nie należy zaznaczać żadnej z opcji – ani w pierwszej, ani w drugiej linii.

W sekcji Obowiązek podatkowy u małych podatników zaznaczamy Nie.

W sekcji Szczególne procedury wybieramy Nie dotyczy.

Klikamy przycisk Dalej, aby przejść do następnej strony.


16

Na stronie Informacje o transakcjach wewnątrzwspólnotowych (VAT UE), jeśli planujesz prowadzić transakcje z kontrahentami z UE, zaznacz Chcę rejestrować się do VAT-UE.

Klikamy przycisk Dalej, aby przejść do następnej strony.


18

Wybieramy drugi punkt, a datę podajemy tą, którą wcześniej uzgodniliśmy z menedżerem na wcześniejszych krokach.


19

Wybieramy drugi punkt, a datę podajemy tę, którą uzgodniliśmy wcześniej z menedżerem na wcześniejszych krokach.


20

Na stronie Rodzaj składanych deklaracji VAT zaznaczamy marker w sekcji miesięczna deklaracja VAT.

W punkcie Okres, za który będzie złożona pierwsza deklaracja podatkowa wpisujemy miesiąc i rok, które uzgodniliśmy z menedżerem wcześniej.

Klikamy przycisk Dalej, aby przejść do następnej strony.


21

22

Teraz weryfikujemy dane dotyczące Urząd skarbowy i podajemy adres e-mail.

Numer telefonu podać nie trzeba.

Klikamy przycisk Dalej, aby przejść do następnej strony.


23

Mimo że rejestracja VAT jest bezpłatna, można otrzymać potwierdzenie rejestracji w formie papierowej.


Nie ma jednak potrzeby opłacania 170 zł za papierowe potwierdzenie rejestracji, ponieważ zawsze można sprawdzić, czy jesteście zarejestrowani, na Białej liście VAT-R pod tym linkiem: https://www.podatki.gov.pl oraz na Białej liście VAT-UE (dla kontrahentów z UE) pod tym linkiem: https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/vat-validati.


Czas odzwierciedlenia na Białej Liście może wynosić 1-2 miesiące.


Aby zrezygnować z tej usługi, zaznaczamy marcera w polu Rezygnuję ze złożenia wniosku o wydanie potwierdzenia rejestracji do VAT.

Klikamy przycisk Dalej, aby przejść do następnej strony.


24

Aby potwierdzić, że zostaliście poinformowani o odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych, należy zaznaczyć marker w punkcie Tak, składam oświadczenie.

Klikamy przycisk Dalej, aby przejść do następnej strony.


25

Na tej stronie znajduje się Urząd, który będzie rozpatrywał Twoje zgłoszenie. Tutaj nie trzeba nic zmieniać.

Klikamy przycisk Dalej, aby przejść do następnej strony.


26

Na tej stronie znajduje się ostrzeżenie, że aby wniosek został wysłany, należy go podpisać i wysłać.

Wystarczy się z tym zapoznać i kliknąć przycisk Dalej, aby przejść do następnej strony.


27

Przechodzimy do podpisu dokumentu, wybierając przycisk Podpis zaufany.

Następnie klikamy Podpis Podpisem zaufanym.

I potwierdzamy podpisanie dokumentu.

Następnie potwierdzamy autoryzację w Profilu zaufanym za pomocą propozycji banku lub loginu i hasła.

Przy autoryzacji za pomocą loginu i hasła konieczne będzie potwierdzenie za pomocą kodu SMS.

Przy autoryzacji przez bank należy wprowadzić e-Tożsamość i potwierdzić w aplikacji Twojego banku.

Obowiązkowo zaznacz marker przy potwierdzeniu.


28

Następnie, aby potwierdzić wysyłkę dokumentu, należy koniecznie kliknąć WYŚLIJ.


29

Teraz należy zapisać dokumenty w formacie PDF. W tym celu przechodzimy do Konto Przedsiębiorcy.


30

Wybieramy po lewej stronie link „Moja firma”, a następnie w rozwijanym menu wybieramy „Wyślane wnioski”.


31

Wybieramy po lewej stronie link „Moja firma”, a następnie w rozwijanym menu wybieramy „Wyślane wnioski”.


32

Klikamy na wniosek z odpowiednią datą (kiedy rejestrowaliśmy się).


33
Klikamy na drugą linkę, wtedy wniosek pobierze się w formacie PDF. Następnie KONIECZNIE należy wysłać ten dokument swojemu menedżerowi.

Jak rozpoznać, że pobrano właściwy dokument: wygląda to jak zwykły wniosek, ale dwie ostatnie strony zawierają formularz z potwierdzeniem rejestracji na VAT z fioletowo-niebieskimi liniami.

Ważne! Należy dodać, że w trakcie rozpatrywania wniosku o rejestrację w urzędzie skarbowym całej Polski prawie zawsze proszą o przesłanie pocztą elektroniczną (lub dostarczenie osobiście, w zależności od sytuacji) dodatkowych dokumentów:
  • UMOWA NAJMU MIESZKANIA W POLSCE (Zawsze).
  • Dokument z krótkim opisem Twojej działalności (formularz do wypełnienia dostępny pod linkiem).
Jeśli skorzystałeś z naszej usługi “Wirtualne biuro”, to najprawdopodobniej (jeśli urząd skarbowy nie zdecyduje inaczej) list z prośbą o przesłanie tych dodatkowych dokumentów trafi do Twojego menedżera, który sam Ci przekaże, co i gdzie należy wysłać.

Pamiętaj!
  1. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać skrzynkę pocztową oraz e-mail.
  2. Czas rozpatrywania wniosku od momentu rejestracji do pojawienia się na "Białej liście" zależy od urzędu skarbowego i może zająć od 1 do 2 miesięcy.
  3. Podczas wystawiania faktur, usługi podlegające opodatkowaniu VAT muszą być wskazane na fakturach już od daty rejestracji, podanej we wniosku, mimo że wniosek będzie rozpatrywany jeszcze przez jakiś czas.